Katere elemente upoštevati za izdelavo dobrega portreta?

Kako ustvariti dober portret  – za začetnike

Kar nekaj stvari je treba vedeti, ko se želimo naučiti ustvarjati dobre portrete, pa naj bodo ti v obliki risanega portreta ali portretne fotografije. Znati ujeti dobro fotografijo osebe je izredno pomembno, če želimo ustvariti lepo in kvalitetno fotografijo. Pri tem imamo veliko prednosti, če razumemo človeško figuro in obraze, saj bomo le tako ujeli portretiranca v želeni podobi.

izdelava portreta

 

 

Portret je slika, fotografija, kip ali druga umetniška upodobitev osebe, pri katerih je obraz in njegov izraz prevladujoč. Namen je prikazati podobo, osebnost in celo razpoloženje osebe.  Iz tega razloga slika portreta na splošno ni samo posnetek, ampak kompozicija slike osebe v mirnem položaju.  (Wikipedija)

Umetniki, ki se ukvarjajo z izdelavo portretov po naročilu se tega še kako zavedajo. Podobnost osebe s portretom, dinamična drža in lepo oblikovano ozadje so tu ključnega pomena.

Tudi portretna fotografija upošteva vse zgornje temelje. Fotograf  mora postaviti zanimivo kompozicijo elementov, jih ujeti v kader in zajeti v obliki fotografije. Sledi navadno še obdelovanje fotografije, kjer se izdelek nadgradi z portretu prijazno osvetlitvijo, barvno kompozicijo in urejanjem oziroma obrezovanjem kadra.

Vsi se lahko naučiti, kako zajeti dober portret ali avtoportret, če le poznamo nekaj temeljnih elementov. V veliko pomoč nam bo, da razumemo obrazu prijazne kote, znamo opaziti primeren vir svetlobe in znamo opredeliti portretirancu prijazno kompozicijo telesa. V spodnjem članku bomo našteto na hitro predstavili.


Zorni koti obraza

Vsak obraz je drugačen. Nekatere oblike obraza se dojema kot bolj “fotogenične”, nekatere kot manj “fotogenične”.  Vendar vseeno veljajo pravila, ki naj bi pripomogla k zajemanju dobrega portreta. V kolikor vsaj nekaj malega vemo o kotih obraza, nam je to lahko v veliko pomoč.

Obraz sestavljajo nežne, zaobljene poteze in ostre poteze. Ostre poteze so tiste, ki jih je dobro prepoznati za dober potret, saj bodo obrazu dale neko definicijo. Take poteze navadno predstavljajo rob čeljusti, nos, lična kost. Zaobljeni deli obraza so tisti deli, ki so tudi mehkejši na otip, npr. lica in ustnice.

Za dober portret je potrebno ujeti dobro kombinacijo obojega. Želimo ujeti kakšno ostrejšo potezo obraza, ki so napravila kontrast mehkejšim oblikam in dala obrazu definicijo. Pri tem so nam v veliko pomoč tudi zorni koti, skozi katere lahko portretiranca ujamemo. Poglejmo si jih spodaj.

  1. ZORNI KOT – Celoten obraz

Pri tem zornem kotu nam portretiranec sedi nasproti, pri čemer vidimo njegov celoten obraz. Njegov nos je obrnjen proti nam. Enako dobro vidimo obe polovici obraza.

2. ZORNI KOT – 3/4 obraza

Portretiranec sedi delno obrnjen stran od nas. Dobro vidimo le eno stran obraza. Obraz je obrnjen le v tolikšni meri, da ušesa na drugi strani ne vidimo več.

3. ZORNI KOT –  2/3 obraza

Zasuk obraza je v tem primeru še večji. V tem zornem kotu vidimo dobro eno polovico obraza, nosna konica pa se skoraj stika z linijo lica na drugi polovici obraza. V tem primeru še vedno vidimo del obraza na drugi strani, vendar v precej manjši meri.

4. ZORNI KOT – Profil

Profil je pozicija obraza, v kateri lahko opazujemo le eno polovico obraza, nos osebe pa je sedaj v celoti obrnjen na stran. Pri tem ne vidimo nič druge polovice obraza, niti očesa.

Drugi pomembni zorni koti

V prejšnjem odseku smo spoznali različne kot obraza in vpliv ostrih in mehkejših linij obraza. V tem odseku bomo na hitro spoznali nekaj zornih kotov, ki jih moramo prav tako upoštevati ob izdelavi portreta. Tako kot pozicija obraza nam mora biti pomembna tudi naša pozicija: ali portretiranca gledamo od spodaj gor, od zgoraj dol?

Dobro se je zavedati tudi pozicije telesa portretiranca. Osebo želimo ujeti tako, da bo glava osebe v čim prijaznejšem razmerju v primerjavi s telesom osebe. To pomeni, da smo pozorni, da glava ni pretirano večja od telesa in obratno.

Paziti moramo tudi , da v portretu ohranimo vrat portretiranca. Vrat dojemamo kot ostrejšo linijo, kar da lep kontrast zaobljeni obliki ramen in glave. Najboljši kot za začetnike je tisti v višini oči osebe ali rahlo usmerjen navzdol. Pri tem pazimo na zgoraj omenjene kontraste obraza in telesa.

Kader

Pri portretu je dobro upoštevati tudi dobro premišljen kader. V tem primeru želimo opozoriti na to, v kolikšni meri portretiranca ujamemo v objektiv (ali v primeru slikanja, umetniški format). Dobro je vedeti, kje figuro “odrezati”.

Za portrete se je dobro izogibati rezanju kadra pri sklepih (prsti, zapestje, gležnji, …). Portretiranca je najbolje ujeti do pasu, do prsnega koša ali zgolj nekje do ramen.

Nekaj malega še o viru svetlobe

Predvsem pri fotografiranju (kot tudi pri slikanju na platno) se je dobro osredotočiti na obrazu prijazen vir svetlobe. Prijazen vir svetlobe pomeni, da na obrazu poudari ustrezno kombinacijo ostrih in mehkejših kotov, na obrazu ne pusti močnih in ostrih senc in ne zakrije privlačnih elementov obraza. Najustreznejša je mehka in razpršena naravna svetloba.

Prav tako je dobro upoštevati, iz katere smeri prihaja svetloba do obraza. Izogibajmo se se svetlobi direktno od zgoraj navzdol in obratno, saj zaradi obraznih kotov lahko meče na obraz močne sence.

 

Elementi dobrega portretaZa dobre portrete je potrebno veliko vaje, vsekakor pa vam bo nekaj zgornjih nasvetov v pomoč pri učenju. Priporočamo, da se o obraznih kotih najprej poučite na lastnem obrazu, pri čemer boste lahko najlažje opazili, kako razni zorni koti in svetloba vplivajo na vaš obraz.

Katere elemente upoštevati za izdelavo dobrega portreta?
Rate this post